سرزمین  آفتاب
سرزمین  آفتاب

سرزمین آفتاب

روز مبادا

مرغ همسایه غازه؟ مرگ فقط در خونه همسایه رو می زنه ؟ دزدا فقط سراغ بقیه می رن؟ این زلزله ها که تلویزیون نشون می ده فقط مال دیگرانه ؟

تاحالا از خودتون پرسیدین که اگه یکی از این اتفاقات برای شما هم بیفته واکنشتون چیه؟

حسب تجربه های عینی یا شخصی یا... یه سری حرف براتون دارم که امیدوارم همه تون بخونین و بعدش هم جدی بگیرینش:


یک:

( فرقی نداره آقا هستین یا خانوم ) اگه پشت فرمون بودین و یهو یه نفر با هر بامبولی نشست توی ماشینتون و قصد زورگیری داشت ( اینا همیشه حداقل چاقو یا تیغ موکت بری همراهشون دارن که خیلی از چاقو بدتره) لطفا هول نشین.جیغ و داد هم نکنین.چون هم طرف جری تر می شه و ضمنا هیچکس هم به کمکتون نمیاد.اینو جدی می گم! بجای این ننه من غریبم بازیا تمرکزتون رو حفظ کنین و بجای جر و بحث و خواهش (که تقریبا همیشه بی اثره ) فقط و فقط پاتون رو تا ته روی گاز فشار بدین و  وقتی سرعت گرفت خیلی محکم ماشین رو از سمت جلو-راست به اولین شیء محکمی که دیدین بکوبین. درخت ، ماشین ، جدول خیابون ، دیوار خونه...

مطمئن باشین که بخاطر کمر بندایمنی و اینکه دودستی فرمون رو چسبیدین خودتون آسیبی نمی بینین.ولی اون زورگیر با شدت هرچه تمامتر می خوره به شیشه و بعدش نه می تونه ماشین رو بدزده نه شما رو !به محض برخورد با هدف هم در رو باز کرده و فورا از ماشین فرار کنین

بهتون قول می دم اینکار بیش از 5-6 میلیون تومن (در شرایط نرمال) بهتون خسارت نمی زنه- حالا اگه پرادو یا سانتافه دارین این مبلغ مسلما بیشتره اما هرچی هم که باشه خیلی بهتر از اینه که خودتون و ماشینتون رو با هم ببرن و ...5-6 تومن در قبال زنده یا سالم موندن پول زیادی نیست ! دوباره تاکید می کنم.نترسین و تا ته گاز بدین.اون کمربندشو نبسته و خیلی شدیدتر از شما آسیب می خوره !!!


ضمنا اگه پیاده هستین و فرد یا افرادی شمارو محاصره کردن ، خودکار و خصوصا روان نویسی که توی جیبتون دارین گاهی در حد یه خنجر می تونه به دردتون بخوره. اگه از دو طرف شمارو محاصره کردن درش بیارین و بدون اینکه از دستتون رها بشه با تمام قدرتتون به نقاطی از بدن فرد مهاجم مثل : کف دست ،بازو، ران ، ساق پا و... فرو کنین.اونم چند بار و سریع. مراقب باشین یه وقت توی چشم و گردن و شکم یا حتی پهلوهاش نزنین چون ممکنه فورا بمیره و شمارو به جرم قتل... بگذریم !



 دو :

- توی پارکینگ ها ،خیابونا و کوچه های خلوت به محض اینکه نشستین توی ماشین اولین کار شما قفل کردن درها و بالا کشیدن شیشه ها باشه. قبل از سوار شدن هم یه نگاهی به اطرافتون و همینطور به هر چهارچرخ ماشین بندازین- در حد پنج ثانیه - ضرر نمی کنین !شگرد خیلی از اون آدما اینه که عمدا یک یا دو چرخ رو پنچر می کنن تا شما معطل بشین و در نهایت حداقل کیف شما رو خواهند برد !!

- وقتی هم با ماشینتون که پنچر شده روبرو شدین اول وسایلتونو بذارین توی ماشین و با سوئیچ !در ماشین رو قفل کنین و بعد زنگ بزنین شوهری ، برادری ، دوستی...بیاد کنارتون . به رهگذر های عبوری اعتماد نکنین. ممکنه از قبل با سارق هماهنگ کرده باشن ! آقایون عزیز هم خیلی دچار اعتماد به نفس در حد لالیگا نشین ! از مرحوم روح الله داداشی که قویتر نیستین !

- اگه سارق ها سوئیچ ماشین رو خواستن سوئیچ رو پرت کنین توی خونه مردم!

- و اگه کیف شمارو کیف قاپ ها گرفتن و کشیدن خواهش می کنم شما کیف رو رها کنین . چون اونها رها نمی کنن و بعدش ممکنه صدمات بسیار شدیدی بهتون وارد بشه.


سه :

توی ماشین همیشه وسایلی مثل بطری آب ( پُر) چراغ قوه ، فندک ، یه چاقوی چندکاره ،یه پتوی مسافرتی کم حجم و مقداری سیم داشته باشین. شارژر فندکی موبایل هم لازمه که داشته باشین . من به خیلی از دوستام گفتم و گوش نکردن و بدجوری گیر کردن . شما لطفا گوش کنین.یه کیف کوچولو حاوی باند وبتادین هم بذارین پشت ماشین. گناه که نداره؟

یه چیز مهم : هرگز توی ماشینتون ظرف بنزین نذارین.چون بیشتر از چیزی که تصور می کنین خطرناکه. رسما یه بمب متحرکه. ولی چهارلیتری خالی داشته باشین.


چهار:

اگه توی خونه نشستین و دارین سریال تماشا می کنین یا خواب هستین و لباس چندان مناسبی برای حضور در خیابون تنتون نیست...یهو زلزله بیاد چیکار می کنین؟

اینا رو لطفا یادداشت کنین:


دو سه تا بسته بیسکوییت.چند تا کنسرو-ترجیحآ غیر گوشتی- نان ( نوع خشک شده ش که خیلی وقته توی سوپر مارکت ها می فروشن و حالا حالا ها فاسد نمی شه)دوتا پتو مسافرتی کم حجم.دوسه تا بطری پلاستیکی آب. یه سری کپی از تمام مدارک مثل شناسنامه و کارت ملی خودتون و اعضای خانواده و پایان خدمت و سند خونه و ماشین و ...چراغ قوه ، فندک،یه مقدار پول نقد ،یکی دو دست لباس نرم و کم حجم و یه بیلچه ی تاشو ی کوچیک


همه اینا رو بذارین توی یه کوله یا ساک کوچیک و در نزدیک ترین محل نسبت به درب خونه قرار بدین و به بقیه اعضای خونه هم بگین که همچین چیزی اینجاس تا موقعی که لازم شد از خونه فرار کنین برای برداشتنش بیشتر از نیم ثانیه معطل نشین

البته دو تا نکته داره : 1- زمانی که می رید مسافرت از اونجا برش دارین.چون ممکنه خیلی به درد دزد ها بخوره 2- زود به زود بهش سر بزنین و مواد فاسد شدنیش رو با مواد جدید جایگزین کنین


پنج:

اگه از مهمونی یا مسافرت برگشتین و دیدین در خونه بازه داخل نرین.یا همسایه ها رو صدا کنین یا پلیس رو. دارم می گم داخل نرین! قهرمان بازی هم در نیارین


شش:

اگه غذای روی اجاق گاز آتیش گرفت کافیه یه ظرف آب بهش بپاشین تا خودتون و تموم آشپزخونه رو آتیش بزنین !!!

بله !

آب روی روغن مشتعل ریختن  عین بنزین پاشیدن به آتیشه. کلیپ هاشو سرچ کنین تا باورتون بشه !

فورا یه پتو یا حوله بزرگ رو خیس کنین و بندازین روی آتیش. آتیش خفه می شه. ولی آب نپاشین . منتظر ادامه داستان و تماشای صحنه هم نشین. فوری شیر گاز رو قطع کنین و هرگز برای خاموش کردن اجاق به طرفش نرین !


هفت:

گاهی چیزی می پره توی گلوی یه نفر.

بخدا راه تنفس اون آدم - چه بچه باشه چه بزرگسال - با جیغ زدن شما باز نمی شه .

فورا با کف دست چند تا ضربه خیلی محکم بزنین پشتش . اگه بزرگساله  20 سانتیمتر پایین تر از گردنش و وسط دوتا کتفش

و اگه بچه س اول پاهاشو با یه دست بگیرین و بچه رو سر و ته ( آویزون) بگیرین بعد 10 سانتیمتر پایین تر از گردنش و وسط کتفاش !

زمان زیادی ندارین ! پس لطفا محکم بزنین !


هشت:

زحمت های برادران عزیز پلیس رو نادیده نمی گیرم ... ولی دوستان ، اینا سرشون شلوغه. معمولا دیر می رسن.

عوضش اگه با حادثه ای روبرو شدین به 125 - آتش نشانی-  و 115- اورژانس - زنگ بزنین و بدون جیغ و ناله و خواهش خیلی سریع در حد یک یا فوقش دو جمله ! مشکل رو بگین و آدرس رو هم واضح بدین . توی تلفن زار نزنین و گریه نکنین ! واضح صحبت کنین


نه :

اگه  کسی دچار سوختگی شده مطلقآ روی محل سوختگی  خمیر دندون نمالین ! فقط بگیرینش زیر شیر آب سرد !


ده :

و در آخر ، اگه به صحنه  شکستگی یا سقوط یا تصادف  رسیدین به فرد مجروح دست نزنین.اگه هم خیلی لازم و واجبه سعی کنین تکونش ندین و مطلقا هیچ جای اون فرد رو نَکِشین !!


امیدوارم جمله ای که در اول همین پست نوشتم رو یکبار دیگه بخونین . شاد و سلامت باشید


آمدم ای شاه پناهم بده

نزول جاودانه مهربانی‏هات،

بر شوره‏ زار تنهایی زمین، خجسته باد



بوی خوش کدام بهار است که شامه زمین را می‏ نوازد؟

این همه پروانه شناور در هوای عشق، زاده کدام لبخند است؟

هوای پیراهن کدام یوسف است، که دنیا رابه سرمستی فرا خوانده است؟ 

آری!ین رستاخیز عشق است. زمین، به میهمانی آسمان می‏ رود.

اهالی ملکوت، کجاوه هدایت را به دوش گرفته ‏اند... 




تاسف نوشت:

الان توی تلویزیون داشتن اعلام می کردن که پرچم بالای گنبد حرم مطهر امام رضا (ع) رو به قصد تمسک و توسل مردم ، می برن که دور کشور بگردونن و مردم به اون پرچم متوسل ! بشن و شفا بگیرن و ...

خدا ما بت پرست ها رو به راه راست هدایت کنه 

امام و راه و سیره و رسالتش رو ول کردیم چسبیدیم به پرچم بالای گنبد حرمش... 

شعرهایی که خوانده نمی شوند

( تقدیم به تو )



کمی بهتر از من ، به من سر بزن

به یاد گذشته بیا در بزن


و در جیب هایت ستاره بریز

به غم ، باز از پشت خنجر بزن


بیا پرده ها را عوض کن و بعد

به سقف دلم رنگ بهتر بزن


نگاه تو از اولش مست بود !

رعایت کن ، اینبار کمتر بزن!


نمی خواهم از این لبه بپرم

فقط باورم کن، بگو پر بزن...



( سرزمین آفتاب )

این روزها...

تقدیم به تو



آن سوی شهر من ، همه فریاد می زنند

سردند و دم ز گرمی مرداد می زنند


تا زنده اند ، زمزمه شان ذکر :مُرده باد !

تا هر که رفت ، حرف زنده باد می زنند


با ادعای نور ، رفیق سیاهی اند

آتش به هر چه خاطره و یاد می زنند


نامردمان همیشه لگد های خویش را

بر شانه های سرو ، که افتاد می زنند


" آواز عاشقانه ما درگلو شکست "

قیصر کجاست؟خرمگسان داد می زنند !



(سرزمین آفتاب)